Handledning tal/ språk/kommunikation
Handledningsperioder kring enskilda elever eller grupper kan bokas direkt av personalen. Flera besök och möten kan planeras in kontinuerligt, som avslutas med en utvärdering och en planering av uppföljning.
Inför besöket är det bra om pedagogen har tänkt igenom hur nuläget är, om man provat något tidigare och i så fall vad.
Inför besöket är det bra om pedagogen har tänkt igenom hur nuläget är, om man provat något tidigare och i så fall vad.
Kartläggning av elevers tal- och språkförmåga
Särskolans resursteam utför inte kartläggningar, men möjlighet finns att till arbetsenheten boka in kurstillfällen där man får lära sig hur och med vilka verktyg man som pedagog/specialpedagog kan kartlägga sina elevers språkförmåga.
Efter kartläggning som utförts på egen hand eller av talpedagog/logoped, kan handledningsperioder bokas in med Erika, där tips kan ges om med vilket material och hur man kan träna de oralmotoriska-, talmässiga- eller språkliga svårigheter som framkommit vid kartläggningen.
Efter kartläggning som utförts på egen hand eller av talpedagog/logoped, kan handledningsperioder bokas in med Erika, där tips kan ges om med vilket material och hur man kan träna de oralmotoriska-, talmässiga- eller språkliga svårigheter som framkommit vid kartläggningen.
Kartläggning av elevers kommunikativa förmåga
Elever med stora kommunikativa svårigheter har ofta eller bör ha en regelbunden logopedkontakt på habiliteringen. Tips och råd kring hur man kan arbeta med dessa elever i allmänhet erbjuds från Särskolans resursteam, men större kommunikationskartläggningar kring enskilda elever genomförs av logoped. Resursteamet kan däremot erbjuda en situationsbunden mindre kartläggning i form av en Registrering av kommunikationstillfällen vid besök i verksamheten, som underlag för en vidare diskussion om elevens kommunikativa förmåga.